TEFF-initely!

Son zamanlarda gazetelerde, haberlerde, sosyal medyada Teff Tohumu çayı ile zayıflama reklamlarını görmemiş olamazsın. Peki Teff tohumu hakkında ne kadar bilgi sahibisin?

Önce Teff Tohumunun ne olduğundan bahsetmek istiyorum. Daha sonra neden tüketmen gerektiği ile ilgili küçük bilgiler vereceğim.

Teff Tohumu, Poaceae familyası, Chloridoidae (Eragrostoideae) alt familyası, Eragrostidae takımı, Eragrostis cinsine dâhil olan genellikle Etiyopyada yetiştirilen ortalama 1-1,2 mm uzunluğunda, 0,6 mm genişliğinde mini bir tohum. Beyaz, kırmızı ve kahverengi olmak üzere renk çeşitleri var. Onu buğday, arpa, çavdar gibi tahıllardan ayıran en önemli özelliği gluten içermemesi. İşte Teff Tohumunu beslenmene eklemek için 5 sebep:

1. Düşük Glisemik İndeks

Teff’in glisemik indeksi 74 ve buğday ile kıyaslandığında önemli derecede düşük. Sorgun ve çavdar ile ise benzerlik gösteriyor.1 Yani karbonhidrat kaynağı olarak doğru miktarda Teff Tohumu tükettiğinde kan şekerin daha dengeli bir şekilde değişiyor ve tatlı krizleri yaşaman engelleniyor.

2. Dengeli Aminoasit Bileşimi

Protein içeriği diğer tahıllarla kıyasladığında hemen hemen aynı olmasına rağmen, daha dengeli bir aminoasit bileşimine sahip. Özellikle, lizin içeriği arpa ile beraber diğer tahıllara kıyasla daha yüksek, izolizin, serin, valin, tirosin, treonin, metiyonin, fenilalanin, alanine, aspartik asit ve histidin içeriği ise arpa, buğday ve diğer pek çok tahıldan daha yüksek.2 Eğer hayvansal gıdalara beslenmende yer veriyorsan bu konuda çok dikkatli olmana gerek yok fakat bu kaliteli aminoasit bileşimi, protein gereksinmelerini karşılamak için vegan ve vejetaryen beslenmesinde oldukça önemli.

3. Yüksek Lif İçeriği

Lif içeriği yüksek beslenmenin, doygunluğu sağlamak, LDL (kötü kolesterol) ‘ü düşürmek ve kalp hastalıklarını önlemek için gerekli olduğunu biliyorsun. 100 gramda 8 gram lif içeriğiyle Teff, glutensiz tahıllar arasında dikkat çekiyor. Bir porsiyon (60 g) Teff tükettiğinde günlük lif gereksinmenin yaklaşık %24 ünü karşılamış oluyorsun.

4. Mineral Deposu

Araştırmalar, Teff Tohumunun diğer tahıllara göre kalsiyum, çinko, magnezyum, demir, fosfor ve bakır gibi mineraller bakımından zengin olduğunu gösteriyor. 100 gramda 7,6 mg demir içeriğiyle Teff Tohumunun, buğday ve arpaya göre iki kat daha fazla demir içerdiğini biliyor muydun?  Demir eksikliği, büyüme geriliği, bozulmuş zihinsel ve psikomotor gelişimi, çocuk ve anne ölümleri, azalmış bağışıklık ve iş performansı gibi birçok olumsuz durumla yakından ilişkili.3 Eğer demir eksikliğin varsa Teff tohumunu beslenmene ekleyerek tıbbi tedavine destek olabilirsin.

5. Gluten-Free (Glutensiz)

Teff Tohumunu son yıllarda popüler yapan özelliği aslında glutensiz olması. Bu sebeple çölyak hastaları veya gluten intoleransı olanlar için güvenilir bir karbonhidrat kaynağı.4 Üstelik diğer glutensiz tahıllara göre lif, vitamin-mineral, aminoasit içeriği çok daha zengin.

 

Peki Teff Tohumu Çayı? Dediğini duyar gibiyim. Bütün bu anlattıklarım tabi ki Teff Tohumu çayı içip kısa sürede kilo vermen için değil. Dengeli, diyetisyen tarafından planlanmış diyetini çeşitlendirmen için.

Ticari olarak satılan çaylar içerisinde Teff dışında birçok bileşen bulunuyor. Kiraz sapı, aspir tohumu, Kitre zamkı, mate yaprağı gibi birçok bitki ve bunlara ek katkı maddeleri. Bu bitkiler özellikle ödem atıcı özellikte fakat karışım olarak tüketildiğinde tahmin edilemeyecek yan etkileri olabiliyor. Bu sebeple yan etkilerini tam olarak bilmediğin karışım çaylardan uzak durmakta fayda var.

 

Dyt. Burcu Şahin

KAYNAKÇA

  • Wolter A, Hager AS, Zannini E, Arendt EK. 2013. In vitro starch digestibility and predicted glycaemic indexes of buckwheat, oat, quinoa, sorghum, Teff and commercial gluten-free bread. Journal of Cereal Science, 58: 431– 436
  • Gebremariam MM, Zarnkow M, Becker T. 2012. Teff (Eragrostis Teff) as a raw material for malting, brewing and manufacturing of gluten-free foods and beverages: A review. Journal of Food Science and Technology, 51: 2881–2895.
  • Georgie MK. 2011. Long-term brain and behavioral consequences of early iron deficiency. Nutrition reviews, 69: S43-8.
  • Baye, K. 2014. Synopsis:Teff: nutrient composition and health benefits. ESSP Research Note 34. Washington, D.C.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir